Не вкради, або 7 заповідей про авторське право для дизайнера банерів

Клієнт замовив банер для реклами на сайті, і щоб з музикою, і картинки гарні – що може бути легше? Пошукова система видасть сотні зображень – вибирай! Навряд чи колись з’явиться автор тих фото і пред’явить претензії… чи все таки ризик компенсувати багатотисячні штрафні санкції за чужий малюнок змусить задуматись?

1. Почнемо з поганої новини – в мережі не буває нічиїх малюнків, музики, відео або персонажів. Якщо хтось їх намалював/склав/вигадав – отже у них є автор, і ви точно знаєте, що цей автор – не ви. Це означає, що твір є чужим і використовувати його без дозволу власника авторських прав – незаконно.

Це погана новина для тих, хто вважає, що все, що знаходиться в Інтернеті у вільному доступі апріорі подаровано кожному користувачу. З т.з. використання для особистих цілей – це дійсно так, але майже без застережень закон забороняє без дозволу використовувати чужі фото, шрифти, персонажі, мелодії, малюнки тощо.

2. Два аспекти, які дизайнеру слід сприймати як аксіому і нехтувати ними лише після консультації з юристом:

  • в авторському праві діє презумпція оригінальності будь-якого твору – це означає, що навіть якщо, на вашу думку, запозичений вами чужий малюнок категорично примітивний і не унікальний, він вважається оригінальним і охороняється авторським правом, доки не буде доведено протилежне;
  • в цифровому світі значно складніше, а часто неможливо встановити, хто перший створив оригінальний твір, а хто його вкрав і видає за власний витвір. Ця обставина ускладнює доказування в суді, але вона може бути використана як проти вас, так і на вашу користь.

3. Авторське право охороняє практично будь-який елемент банера – починаючи від шрифту і закінчуючи музикою, зображенням людини і відеорядом. Якщо ви думаєте, що можна без дозволу взяти кадр з чужого фільму і використати його як статичне зображення в банері, при цьому не будучи порушником закону (адже фільм – це динамічний твір, а не один кадр), то ви помиляєтесь. Це саме стосується зворотного напрямку – коли кілька фотографій/малюнків оживляють і створюють з них відеоролик.

4. Часто в Інтернеті з’являються фотографії та інші твори, автори яких заявляють, що дозволяють будь-кому безоплатно використовувати їх твори без жодних обмежень — тобто ніби дарують їх кожному, хто бажає їх використати. З т.з. законодавства України про авторське право, така заява не має того правового значення, яке висловлено і здебільшого тільки провокує порушення.

Існує чимало зарубіжних сайтів, які стверджують, що кожен користувач може безкоштовно використовувати розміщені на них фотографії. В одній із наступних статей ми спробуємо розібратись і пояснити правовідносини, які можуть виникати в таких випадках, але наразі ми розглядаємо застосування винятково українського закону.

5. Хоча закон прямо не передбачає відмову від майнових авторських прав, але і не забороняє її, втім сприймати заяву в Інтернеті як юридичну відмову від прав навряд чи є розумним, адже це має два серйозні ризики: по-перше, людина завжди може заявити, що це не вона її зробила і, по-друге, немає жодних гарантій, що вона взагалі є автором того твору, від прав на який вона нібито відмовилась.

Якщо це не відмова від прав, тоді можливо це укладення правочину з особою, яка завантажить фото щодо надання невиключної ліцензії на використання твору? Цивільний кодекс України вимагає дотримання письмової форми такого правочину під загрозою його недійсності (ч. 2 ст. 1107) і жодні електронні файли або листування електронною поштою не замінять підписи осіб на паперовому документі. Суд стане на сторону автора, оскільки ви не зможете належним доказами довести, що використовуєте твір на законних підставах.

6. Банери створюють дизайнери-програмісти для клієнтів, а використовувати на сайтах їх будуть замовники. Відповідальність за порушення авторських прав покладається на особу, яка здійснила незаконне використання чужого твору. Це означає, що передаючи клієнту банер, в якому знаходиться чужий твір, запозичений без дозволу – ви підставляєте і замовника, і свого роботодавця (або себе, якщо працюєте фрілансером).

Якщо ви, як дизайнер-програміст, працевлаштовані, то окрім замовника, ви втягуєте в конфлікт і роботодавця, який безпосередньо відповідає перед клієнтом за послуги. Якщо замовник вміє і бажає захистити свої інтереси, тоді в договорі з агентством він передбачить, що у випадку пред’явлення претензій та/або позовів, пов’язаних з порушенням прав інтелектуальної власності в банері, врегулювання спору, а також всі витрати і відшкодування збитків будуть за рахунок виконавця, тобто: або вашого роботодавця, або за ваш рахунок – якщо ви фрілансер.

7. Багато хто думає, що закон забороняє і карає тільки комерційне використання чужих творів, тобто якщо хтось наживається на використанні чужого твору без дозволу, тоді він має відповідати. А якщо ви просто розмістили чужий малюнок чи музику на своєму сайті чи в рекламі (банер), то ніяких прямих доходів від цього не отримуєте тому можна не перейматись щодо цього.

Однак це хибна думка, оскільки порушенням вважається будь-яке використання чужого твору без дозволу. Більше того, якщо ви не отримуєте прибутку від продажу примірників чужого твору, це ще не означає, що неможливо довести отримання вами непрямих доходів. Наприклад, привертання уваги користувачів мережі показом банера з чужим твором має наслідком перехід на ваш сайт і можливу купівлю на ньому товарів/послуг, або ж перехід на ваш сайт призводить до нарахування грошей за показ користувачу реклами на цьому сайті.

Замість висновку. Слід дуже уважно відноситись до чужих об’єктів авторського права, які ви збираєтесь використати в своїй діяльності або в роботі на замовлення клієнта – наслідки порушення авторських прав можуть бути дуже серйозними як в матеріальному, так і в репутаційному плані.

Детальніше про багатотисячні штрафи, які загрожують порушнику за незаконне використання чужих творів читайте в одному із наступних матеріалів в нашому блозі.

Оформити підписку
Введіть адресу вашої електронної пошти та дізнавайтеся про нові публікації першими.
E-mail*
Нові коментарі
    Цей блог веде Іларіон Томаров with the little help from my friends, статті яких також публікуються тут. Кожен, хто публікує контент в нашому блозі є фахівцем в певній галузі чи питанні, тому ми не переказуємо законодавство чи студентські підручники, а намагаємось максимально конкретно і практично висвітлити проблему.

    Наша мета - поділитись корисними порадами і досвідом переважно в сфері цивільного права, та інших галузей, закликати до обговорення цікавих вам теми, ділитись своїм досвідом і надихнути на створення статей, які ви захочете опублікувати на legalshift.com.ua
    Наш контент - для кожного, хто шукає відповіді на юридичні питання в інтернеті, але не знає чи можна довіряти безкоштовним порадам в мережі.

    Особливість юридичних порад в тому, що через зміни в законодавстві вони можуть втратити актуальність в будь-який момент, а також в тому, що кожна ситуація і кожний клієнт по своєму унікальні і потребують індивідуального підходу.

    Саме тому ми можемо гарантувати, що на момент публікації її зміст є актуальним, і застерігаємо, що при прийнятті важливих рішень слід звернутись безпосередньо до юриста-фахівця в певній галузі - ви ж не будете приймати рішення про медичне втручання спираючись на публікації на форумах?

    Авторські права на оригінальний контент (тексти і зображення) належать їх авторам і розміщені з люб'язного дозволу авторів.
    Запрошуємо ділитись контентом з блогу дотримуючись цих вимог: зазначати ім'я автора, назву нашого сайту і не вносити зміни в оригінальний текст.
    © 2019 LegalShift  Войти